תהליך רפלקטיבי (27.3.2012)

תהליך רפלקטיבי (27.3.2012)

נושא ההרצאה: בלוגים

בלוג-יומן רשת.

יומן שלא מחביאים אותו במגירה,אלא פותחים אותו עבור כולם.

סוגי בלוגים: אישיים,מקצועיים,קבוצתיים וכדומה.

מתי התחילה התופעה של הבלוגים?  בסוף שנות ה-90.

כתבות הבלוג– "פוסטים",מסודרים עפ"י סדר כרונולוגי.

ארכיב חודשים בצד הפוסט.

כותב הבלוג – בלוגר – blogger.

התחום- בלוגוספירה-עולם של בלוגים/בלוגרים ומה שביניהם.החיבור שנוצר בין הבלוגים ברשת מרחיב ובעצם מהווה את הבלוגוספרה.

הבלוג מחליף את העיתונות הכתובה-הינו ערוץ תקשורת בלתי פורמאלי,שאיננו צריך לעבור ביקורת.

דוגמה לבלוג מקצועי: Phil Bradley's weblog – http://philbradley.typepad.com

האם להאמין למה שהבלוג אומר ,או לא להאמין?

הבלוג הוא לא אנונימי.

*מי הבן-אדם? האם הוא בר-סמכא בתחום שלו?

לעשות חיפוש על הבן-אדם ולעקוב אחרי הבלוג שלו. ולראות האם אני יכולה להאמין או לא להאמין-נקודה שאני מפתחת לאורך זמן.

*האם בפוסט אני רואה את הגיגי ליבו,או שבעצם אני רואה שהבלוג מתייחס לנקודת מבט אחת,ואיננו נותן לו כיוון לכאן ולכאן.

*ככל שהבלוגר בעל פרספקטיבה רחבה יותר – זאת אומרת שהוא מציג את הנושא מכל הנקודות-זה מראה שהבלוגר אמין יותר מבלוגר שמציג מנקודה חד צדדית.

*עדכון

מה קורה מבחינת העדכון –מדיניות העדכון-פעם בשבוע,בכדי לא לאבד את הקוראים שלי.

בלוג נחשב חיי כל עוד שמעדכנים אותו.

Permalink – כתובת שלא משתנה לאותו פוסט.

*מקורות חיצוניים – מי האנשים שהוא מסתמך עליהם

                           לאן הוא שולח את הקוראים

                           לאיזה סוג מידע הוא שולח אותנו החוצה

–  כמה בלוגרים אחרים משתמשים בבלוגים שלו

ככל שהבלוגוספירה יותר דינמי,הבלוגר יותר מקובל (In"").

~צריך לפתח מצדדים לבדיקה אוביקטיבית.

פרופסור יהודית בר-אילן בדקה כבר ב – 2005 ו – 2007 * מה מיקום הבלוגים בעולם המידע?

                                                                              * איזה שימוש עושים המידענים בבלוגים?

-הפוסטים של הבלוגרים המקצועיים מהווים אחד מהמקורות הטובים ביותר של עולם המידע.

-בבלוגים של מידע יש המון טיפים מקצועיים

-המקצוע שלנו גם פרקטי,וגם אקדמי

-השפה שבה הבלוגרים משתמשים-המקצועיים-היא שפה יותר פורמאלית.

*האם הם חוסמים את ה- "comments" –תגובות של הבלוג ,או לא.

בפוסטים יש למטה את הנושא של התגובות comments.

בעל הבלוגר מאפשר לקוראים להביע את דעתם לפוסט.

ככל שיש יותר תגובות הפוסט יותר מעניין.

כשהחלה תופעת הבלוגים,היה לבלוגרים המון מרץ ואנרגיה,אך כבר במשך חמש/שש/שבע שנים יש ירידה – גם בלוגרים מקצועיים מעלים אחת לשבוע.

הבלוגים היו התחלה של ווב שתיים אפס,עם הזמן הדברים התפתחו- ה"טויטר"-יותר קצר-אפשר לציץ ב-140 יחידות,ולהעביר את המסר שלהם.

יש אמצעי תקשורת אחרים-אמצעי תקשורת יותר קצרים ונוחים-יש היום אלטרנטיבות,ולא צריך להדבק דווקא לבלוגים.

בלוגים מקצועיים

Archives – יש ארכיון

Phil Bradley's – מידען עצמאי –בלוג מקצועי של מידע.   http://philbradley.typepad.com/

Link to my stuff  – לינקים שמעניינים את הבלוגר.

Blogroll –לינקים שאותו בלוגים מעניינים את הבלוגר, והוא רוצה לשתף את קוראי הבלוג שלו בהם.

התוכן של הבלוג מעורב * פרמטרים מקצועיים

                                 *פרמטרים שמספרים לנו מי הבלוגר – מידע אישי עליו.

MicroBlog – עידכונים שיש לו בתוך ה"טוויטר".

Categories– קטגוריות- קטלוג הפוסטים בנושאים מסוימים.

ככל שהמילה יותר גדולה-נפח הקטגוריה גדול יותר.

למשל בבלוג של Phil Bradley's קטגוריית גוגל גדולה יותר,כך שאנו מצפים לראות שם מספר רב יותר של חידושי הגוגל.

Recent comments-מעלה את התגובות שקיבל על הפוסטים.

יש אפשרות לשמור פוסט מבלוג ,באחד מהאתרים השיתופיים, שקורא הבלוג מחובר אליהם והם:

G+  – רשת חברתית של גוגל

Tweet – טווויטר

Save to del.icio.us- אתר סימניות שיתופי

Digg This – להעביר לביטוי

Favorite – להעביר למועדף

Reblog – תגובות מבלוגר לבלוגר

 (F Like-(facebook-מחוברי פיסבוק יכולים להגיב על הפוסט שהם אוהבים

Pinterest –שיתוף תמונות כמו פליקר.

My slidshaer – אתר שיתופי ברשת למצגות שונות.

בבלוג של  Phil Bradley's – יש לו 61 מצגות.

Live traffic feed – תנועה שיתופית חיה.

בלוג מידען :עמיקם סלנט – מביא לינקים טובים.

                 דניאל ליפסון – בלוג יותר אישי משאר הבלוגים.

בלוג קבוצתי – כיתה פותחת בלוג בנושא מסוים – לכל אחד יש אפשרות להעלות את החומרים.

לדוגמה: בלוג של ספרייה

– שיווק של הספרייה.

– צוות הספרייה יכול להמליץ על ספרים.

– לעלות הדרכות לקוראי הספרייה בבלוג.

–  פרסום אירועים שמתרחשים בספריה – הספרייה נהתה מרכז חברתי: שעת סיפור,הרצאות וכדו'.

בלוג מקצועי לצוות הספרייה/ מרכז מידע

– לעלות הדרכות לצוות הספרייה בבלוג.

– לעדכונים של כנסים וכדו'

איך עושים שימוש בפלטפורמת הבלוגים וספריות ומידענים עושים בו שימוש.

– בעברית אין הרבה בלוגים.

בלוגי ספריות לדוגמה:

 בלוג הספריות של אוניברסיטת תל-אביב – ד"ר יפה אהרוני

*פוסט אחד,או שניים לשבוע

*המון טיפים מקצועיים לעולם המידע

*בלוג קבוצתי – כי יש פה עוד ספרנים שמעלים חומרים

*נותנת קישורים לבלוגים אחרים

"מידע במידה" – בלוג ספריית אוניברסיטת חיפה

שונה מבלוג רגיל – מחולק לכמה קטגוריות

                        –  מתעדכן פחות

בלוג אקדמי– מאפשר פרסום תוצאות מחקרים מדעיים באופן מהיר יותר,מאשר לחכות לאישור המאמר והוצאתו לאור. תחום הרפואה למשל יוכל להתקדם הלאה,על ידי פרסום הדברים באופן מהיר ותגובותיו.

בלוגים אקטואליים – של כל מיני מנהיגים ,וראשי מפלגות.בכדי להגיע בצורה יותר קלה וברורה לבוחרים.

דעה אישית:

 הבלוגים המקצועיים/ האקדמאיים- הפורמאליים- מקדמים יותר את "דעת ההמונים",מאשר הגיגי נפש מבלוגים אישים.

פוסט זה פורסם בקטגוריה Uncategorized. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s